עובדים בגובה – כללים לעבודה בטוחה עם סולם

March 12 2023doritr

סולם הוא כלי עבודה בסיסי לכל פרויקט של שיפוץ. מה שכן, אם לא משתמשים בו בצורה הנכונה, הוא יכול להיות מסוכן ולגרום לתאונות שעשויות להוביל לפציעות חמורות ואף למוות.
בכתבה הבאה, נציג כללים בסיסיים שיש ליישם, כאשר משתמשים בסולם.

בחרו את הסולם המתאים לפרויקט

ישנם סוגים שונים של סולמות וכל אחד מהם מיועד למטרה מסוימת. כאשר אתם בוחרים סולם, התייחסו לשיקולים כמו, הגובה שאליו אתם צריכים להגיע, כושר הנשיאה של הסולם וסוג העבודה  שאתם רוצים לבצע. לדוגמה, יש שני סוגים פופולאריים של סולמות בהם, סולמות יחידים וסולמות כפולים. סולמות יחידים הם סולמות שעל מנת להשתמש בהם, יש צורך להשעין אותם על קיר. הם יתאימו מאוד אם אתם רוצים לטפס לגג. מנגד, סולמות כפולים ניתן גם להשעין על הקיר וגם לפתוח למצב A. אתם קובעים את צורת הפתיחה שלהם. תודות למצב A, תוכלו להציב את הסולמות הללו על משטח ישר ולבצע עבודות שונות כמו למשל, התקנת גוף תאורה בתקרה, גיזום עצים ועוד.

בדקו את הסולם לפני השימוש

לפני השימוש בסולם, בדקו היטב את הסולם וחפשו האם יש בו פגמים. בדקו את השלבים, הרגליים של הסולם ומנגנוני הנעילה שלו. וודאו שהם תקינים ומאובטחים. במידה וגיליתם תקלה או שבר,
אל תעשו שימוש בסולם. אם הסולם עדיין באחריות, נסו לפנות ליצרן ובררו האם אפשר לתקן את הסולם. במידה והסולם לא באחריות, רכשו סולם חדש או השתמשו בסולם אחר שהינו תקין.

הציבו את הסולם על משטח יציב

יש להציב את הסולם על משטח יציב וישר. אם המשטח לא חלק או לא אחיד, אל תעשו שימוש בסולם. במידה ויש איתכם אדם נוסף, תוכלו לבקש ממנו לאבטח אתכם.

פנו אל הסולם בעת טיפוס למעלה או למטה

אל תנסו לטפס על הסולם, כאשר הפנים שלכם מופנות לצדדים או לאחור. טפסו כאשר הפנים שלכם פונות לסולם, תודות לכך תוכלו לשמור על איזון ולהפחית הסיכון לנפילה.

אל תישאו איתכם פריטים כבדים כאשר אתם מטפסים על הסולם

השתמשו בחגורת כלים או בחבל, על מנת להעביר פריטים במעלה ובמורד הסולם. כך תוכלו לשמור על איזון ולמנוע את התהפכות הסולם.

אל תעמדו על השלב העליון ביותר של הסולם

עמידה על השלב האחרון של הסולם היא עמידה שאינה יציבה והיא מגבירה משמעותית את הסיכון לנפילה. במקום זאת, עשו שימוש בסולם עם טווח הגעה גבוה יותר או לחילופין נסו למקם את הסולם בזווית אחרת על מנת שתוכלו להגיע לגובה הדרוש.

שורה תחתונה

אל תאמרו “לי זה לא יקרה” והקפידו ליישם את כל כללי הבטיחות שהוזכרו לעיל. כך תוכלו להיות בטוחים שאתם עובדים בצורה בטיחותית עם הסולם ותוכלו גם להפחית משמעותית את הסיכון לתאונות עבודה.

 

Share: